torsdag 25 augusti 2011

Mjölkersättning: test 1

I går kväll lade vi helt ner det där med tider. Svea fick själv bestämma när hon skulle äta och sova. (Skönt för mammahjärtat och själafriden!) Sista måltiden fick hon både amma och mjölkersättning ca 20-25 ml. Det tog sin lilla tid för det där med ersättning var, till en början, inte helt roligt för lilla Svea. Hon blev arg och ville tillbaka till bröstet. Då testade vi att varva bröst med ersättning. När hon lugnat sig och blivit lite pömsig gick det betydligt bättre.
Då kvällsmålet påbörjades ganska sent kom vi inte i säng och till ro förrän klockan var kvart över ett - halv två. Sedan sov vi väääldigt gott ända fram till Svea signalerade att hon var hungrig vid kvart i fem-snåret. Denna gång klev jag inte upp utan ammade henne liggandes. Vi somnade båda om - nöjda och belåtna.
Vid nästa amning klev jag upp - dels för att det fanns behov av blöjbyte och dels för att jag själv var tvungen att gå på tjillevippen. (Vid det här laget har man ju blivit näst intill expert på att "multitaska" - typ amma, kissa, borsta tänderna och prata i tlfn på en och samma gång.) Resten av morgonen har vi myst och ammat på ett kravlöst sätt. BVC får säga vad de vill, jag ställer inte upp på tvåtimmarskurer och "tvångsmatningar". Det funkar inte utan känns bara helt fel.
Nu får vi hoppas att Svea har börjat gå upp i vikt så att jag får BVC "off by back". Då kan vi i lugn och ro köra vidare som vi vill och ge ersättning till kvällsmål.
Jag vet att ersättning är inget BVC rekomenderar - om det inte är absolut nödvändigt, särskilt när man är förstagångsföderska. (Mina kära väninnor har berättat för mig dessa senaste dagarna om deras erfarenheter från BVC - om press och stress, om viktkurvor som måste följas, om olika "goda råd" från olika sköterskor, läkare och barnmorskor, om ändlösa nätter, skrikande barn, om gråt och tårar. För det är såååå viktigt att amningen kommer igång och fungerar och det är sååå viktigt att barnet får bröstmjölk eftersom den är så näringsrik och nyttig. Jag vet det. Jag förstår det. Jag köper det och jag har absolut inte tänkt att sluta amma MEN för att mor och dotter ska må bra, vara nöjda och glada och framför allt för att hon ska bli mätt och kunna sova gott på sena kvällar och nätter tänker jag delamma och ge ersättning - "i smyg" - om jag måste. Mummel, mummel...jäkla BVC.

3 kommentarer:

  1. Hon kommer inte få några men av att ni följer det som funkar bäst för er. Jag har aldrig fått en droppe bröstmjölk och det går ingen nöd på mig. =)

    SvaraRadera
  2. Hej, följer din blogg via Magds och kan bara säga heja heja! Har två barn, en delammad, en ickeammad pga en blandning av ont, stockningar, feber, ont om vartannat. Hade gärna helammat om det hade fungerat som ett fungerande alternativ för oss, men nä, det gjorde det inte. Efter att ha mått uselt pga ickeamning (duktig flickasyndrom) har jag nu kollat med tre oberoende läkare/forskare i Göteborg och Stockholm och alla tre enades om att visst, tuttmjölk bra och ekologiskt men ersättning ger även det kloka och snälla barn. Önskar jag hade varit lika klok som du men mina amnings/ersättningsbryt knöt väl dubbelknop på smartcellerna. Kör på!
    /Eva

    SvaraRadera
  3. Sarah - Med tanke på vilken underbar, smart, socialt begåvad och härlig tjej du är så tror jag dig. :) Just nu kör vi på helamning och ersättning i "nödfall". Tycker att det funkar bra. :)

    Eva - Hej! Vad trevligt att du kikar in! Välkommen! :)
    Ja, det är väl lite "duktig flickasyndrom" över det hela. Man (jag) vill ju så gärna att det ska fungera och det är lätt att bli förtvivlad och känna sig usel när det inte gör det. Jag tycker att det går bättre allt eftersom. Svea orkar amma mer intensivt och framför allt längre vilket innebär att jag slipper "småsnuttandet" på 3 minuter. :-P Det känns bra att ha ersättningen som "backup" t.ex. de gånger hon spyr upp all mjölk och jag inte har nå't vettigt kvar att ge.
    Jag fortsätter att köra på och litar på mina kloka och erfarna väninnor som säger att det ger sig. ;)

    SvaraRadera