torsdag 25 augusti 2011

BVC besök nr 2

I dag fick vi med beröm godkänt på vikten. Svea-liten vägde 2916 och är nu "på banan igen", som sköterskan uttryckte det.

När sköterskan frågade om de två senaste dagarna sa jag precis som det var. (Utelämnade dock den pyttelilla detaljen om ersättning. Hehe.) Hon blev mycket beklämd och sa att det absolut inte var meningen att jag skulle må dåligt och känna att jag gjorde något som gick emot mitt hjärta. Hon förklarade hur BVC ser på det här med betydelsen av viktuppgång och att man är särskilt noggrann med det såhär i början. Viktnedgång och fortsatt viktnedgång kan betyda att barnet har en infektion, en allergi eller annan sjukdom osv. Det begriper jag och jag förstår vikten (haha!) av det hela.

När vi rett ut allt så var vi överens om att jag ska köra på som vi har gjort tidigare - dvs att låta Svea amma när hon vill, men att försöka undvika det utdragna snuttandet, att inte låta det gå mer än 3 - 3,5 timmar mellan matningarna (Duh! Det har aldrig hänt.) samt att vara noggrann med att hålla/lägga upp Svea en stund så att maten får "rinna ner och bli kvar i magen".
Alles gut. Nog om detta.

Vår BVC-sköterska är rar, vill väl men är lite... "daltig". Dessutom verkar vi missförstå varandra. Jag vet inte om det är jag som är otydlig eller om det är hon som lyssnar dåligt alt. blandar ihop oss med andra mödrar/barn. En kombo där kanske? Jag får helt enkelt bli övertydlig när jag svarar på frågor eller ska berätta hur vi gör och hur det går...
En sak är dock klar: Hon verkar vara något förvirrad, minst sagt.

1. Hon kallade Svea "han" och "Saga".
2. Hon höll på att föra in våra uppgifter i helt fel journal.
3. Hon hade fått för sig att Svea från början varit "lite slö" och att hon inte hade "signalerat att hon var hungrig." (Detta stämmer över huvud taget inte alls. Svea har från första stund signalerat klart och tydligt när hon vill amma.)
4. Hon måttade huvudet för två dagar sedan och glömde då antagligen att föra in det i journalen för idag skulle hon måtta igen - och fick då ett mindre mått(!) än förra gången.
5. Hon frågade om naveln - om den hade ramlat av, vilket hon konstaterade förra gången men då antagligen missat att föra in det i journalen.
6. Hon sa själv att hon hade "många bäbisar igång samtidigt" och frågade vad vi hade tagit upp förra gången.

Nu är vi ju bara i starten och känner inte varandra. Jag får ge det lite tid och ha lite tålamod. (Förutom med Svea har jag dock dåligt av den varan nuförtiden.)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar