torsdag 8 september 2011

Fismage

Lillan har en riktig fismage. Inte varje dag och inte hela tiden men det är ändå så pass att den laktosallergiska mamman känner en viss oro. Jag upplever att det är på nätterna - eller rättare sagt i svinottan som besvären är som värst. Hon stånkar och grymtar, sparkar och spänner den lilla kroppen för att få ut gaserna. Det gör uppenbarligen ont i magen för hon grimaserar, kinkar och skriker när det är som värst.
I natt har vi haft en dålig natt. Mellan 4 och 8-snåret var det mycket oro, kink och kulsprutesmatter i brallan. Jag misstänker att det har med de chokladmuffins jag åt igår. De var garanterat inte mjölk/laktosfria. Annars kör jag just mjölk/laktosfritt. Idag ska jag vara snäll mot min mage och jag hoppas att det även påverkar Svea positivt.

2 kommentarer:

  1. En barnläkare som undersökte Morris när han var bäbis avfärdade laktosintolerans hos bäbisar. Hon menade att det är laktos i bröstmjölken och att små bäbisar därmed inte kan vara laktointoleranta. Tji fick vi som handlat dyra laktofria produkter både under Ellens och Morris amningstid. Bäbisar kan däremot vara allergiska mot mjölkprotein men det är ovanligt.

    Kolla in:

    http://www.meadjohnson.se/se/allmanhet/allergi--symptom/laktosintolerans/

    SvaraRadera
  2. Var på BVC idag och där trodde de inte heller på mjölk utan snarare lök/vitlök, som vi typ äter varje dag... (Åt köttfärssås m lök vitlök igår.) Ska testa lökfri (smaklös) kost under några dagar och se om det gör ngn skillnad.
    En glad, nöjd bäbis med "normal" mage är det viktigaste. Jag får helt enkelt testa mig fram.

    Tack för länken!

    SvaraRadera