söndag 12 februari 2012

Sömnbrist och matning

Det har gått lite upp och ner med det här med sömn och matning om nätterna. Under en kort, men oerhört lyxig, tid vaknade Svea bara en gång per natt. Nu är hon uppe i 3-4 ggr per natt och det är oerhört påfrestande. Då hon inte gillar mjölkersättning, kan inte Niclas hjälpa till nå't nämnvärt utan det blir jag som tar alla turer - varje natt. Min tjurighet - att amma Svea och inte använda flaska - visar nu sin baksida.

Då Svea blir 6 månader är det nog dags med lite tyngre doningar på kvällskvisten. T.ex. gröt eller välling. I kväll fick hon gröt (som vi mer eller mindre fick lura och leka i henne) och sedan ammade jag henne.  Ska bli spännande att se om hon sover längre eller om det blir samma gamla vanliga visa.

Måste ta tag i det här med smakportioner á la grönsakspuréer och bli bättre på att införa det mer regelbundet. Gröt har vi hållit på med nu i.... vad är det nu? tre veckors tid, tror jag. Det går lite upp och ner. Vissa dagar går det ner ett par skedar. Andra dagar är det gröt över hela Svea. Jag vet att jag måste ge det tid men just nu känns det som att vi aldrig kommer att få ordning på maten.

Och välling då? Det har vi inte försökt med än men jag ska införskaffa det redan i morgon.

I vild förhoppning tänker jag att det ska gå "bättre och bättre dag för dag".

Den som lever får se....



13/2-12

Dagen efter.
Det visade sig att det inte gick bra alls... Var uppe 4-5 ggr i natt och känner mig som ett vrak.
Idag har jag inhandlat barnmatsburkar och välling. Operation smakportion har inletts på allvar och i natt ska den skönsovande pappan rycka in så att jag får sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar