måndag 4 april 2011

Stutabåset

Gästrummet aka "stutabåset" är det rum någon av oss sover i när vi inte vill (eller får) störa den andre. Oftast är det jag som vänligt men bestämt skickar ut sambon då han druckit något alkoholhaltigt eftersom han, efter några glas, snarkar som en hel armé. Ibland, när någon av oss är sjuk, brukar en av oss sova i stutabåset för att skona den andre från nätter av rethosta och snorsnyta.
Just nu sover jag där eftersom jag är så lättväckt. Jag går oftast och lägger mig före sambon. När jag sover som sötast kommer han och lägger sig och då vaknar jag. I samband med att han går till sängs brukar någon av våra tre kattlurvar hoppa upp i sängen och trampa runt och tigga gos och kel. Ytterligare en "störning". När jag väl lyckats somna om börjar sambon och eller kisse snarka...
Förutom dessa väckningar vaknar jag självmant av att jag ligger obekvämt, av att Liten lever rövare i magen, av halsbränna eller av att jag är kissnödig. De sammanlagda störningarna blir för mycket för mig och jag vaknar outsövd och irriterad. För många sådana nätter på rad gör mig galen.
När jag arbetar dag kliver jag upp vid 5-snåret på morgonen. Då blir sömnen särskilt viktig för mig eftersom jag måste var utvilad för att orka hela dagen på jobbet. I morgon är fjärde dagen på rad jag jobbar dag. Därmed blir det stutabåset eftersom jag blir minst störd när jag sover själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar